Druge Forme

Zikica Simic
http://www.tajanstvenivoz.net/wp-content/uploads/2015/04/zs-mr.jpg


Zahvaljujući ljubaznosti Dragana Ambrozića u mogućnosti smo da vam ponudimo integralnu verziju intervjua koji je objavljen časopisu Vreme od 2.4.2015. godine. Autor fotografije Marko Rupena

Prvi razgovor sa ovogodišnjim dobitnikom nagrade „Tanja Petrović“, napravio sam preko telefona, daleke 1986. Da, odavno traje njegova borba da se sačuva nešto od vrednosti koje su svojevremeno činile rokenrol jezikom kulturne revolucije – naš predstavnik na medijskoj sceni dao je kroz autorske radijske emisije i tekstove u novinama svoj dragocen, dosledan doprinos u tom smislu. Na trideset godina od prve emisije „Tajanstveni voz“, prebiramo uspomene sa ove vožnje koja neće nikad stati.

- Ti si iz Kragujevca, koji je glavni grad Šumadije – kako je tamo, tokom šezdesetih, svojevremeno praćen i otkrivan smisao rokenrola?

Kragujevac je, prvo, industrijski grad u kome su napravljene prve fabrike u ovoj našoj Srbiji, a bio je i glavni grad Srbije jedno vreme. Dakle, tu postoji jedna tradicija urbanog osećaja, kao i kosmopolitizma, što je sve činilo tu sredinu pogodnom da se rokenrol svojevremeno primi. Paralelno sa tim našim gimnazijskim interesovanjima, otkrivanjem muzike i slušanjem Radio Luksembruga, počele su da se prave i prve rok grupe u Kragujevcu. Za taj grad je bilo karakteristično da je imao svoj korzo, kao i mnogi drugi gradovi, ali ovaj korzo nije bio jednostavne strukture – bio je podeljen na dva dela: leva i desna strana glavne ulice, na kojoj su se šetale dve različite populacije mladih ljudi. Sa desne strane je išla radnička klasa, dakle radnici Zastave i ljudi iz Škole učenika u privredi, a sa leve strane bi se šetali studenti i gimnazijalci. To je bilo takvo vreme, razlika je bila očigledno socijalna, ali i po interesovanjima.

U to vreme sam bio gimnazijalac, od 1964 do 1969, i taj korzo je bio mesto na kome se sve dešavalo, pa i razmena informacija o rok muzici – ili tu ili u školskom dvorištu. Na primer, ja sam uveče slušao taj Top 20 šou, beležio šta sam mogao da razumem, neki drugi su to isto radili, pa smo se sastajali u dvorištu na školskom odmoru, ili na korzou, upoređivali liste i kompletirali ih, pokušavajući sve vreme da shvatimo šta se tu dešava, odnosno šta je zaista važno u rokenrolu.

Tu je bilo raznih događaja, ali ja se sećam da sam bio pored radija kad se desio jedan senzacionalan čin: koliko sam mogao da razumem voditelja, on je pričao kako će sad prvi put pustiti fantastičan singl nove grupe Procol Harum, „Whiter Shade Of Pale“. Pompezna najava je išla u kojoj se pominjao novi zvuk, novi glas, nova muzika, dakle najava kao da sad sledi nešto potpuno neverovatno. I stvarno, kad je pesma krenula, ti si znao da je to nešto što nikad niko do tad nije čuo, a što je veličanstveno koliko je dobro. Mislim da do dan-danas nije napravljena takva pesma, koja može da se poredi sa kvalitetom te numere, sa onim Metju Fišerovim oslanjanjem na motive preuzete iz Baha. A ja sam to čuo na Radio Luksemburgu baš one večeri kad se pojavila svuda u svetu: dakle, svakako jedan veliki trenutak mog slušalačkog iskustva.

- Kako su izgledali ti razgovori u dvorištu i na korzou, kako ste vi sebi objašnjavali šta je to u rokenrolu što je važno, kakvi su argumenti bili u igri?

To je bilo jedno društvo koje je raslo u centru grada – svi smo rasli u nekoliko zgrada, iza kragujevačkog Suda, i svi smo nekako voleli tu muziku, ali nas je još više privlačio izgled tih muzičara. Moda je bila jako važna u to vreme: način na koji su se oni oblačili, način na koji su frizure pravili, kakve su cipele imali… To je bilo izuzetno bitno, a na korzou je glavni čovek koji je promovisao taj izgled bio Slobodan Paunovski, fudbaler Radničkog iz Kragujevca. On je u tom trenutku zaista bio kao neko ko je došao iz Karnabi Strita, lik ispred svog vremena. „Make“, tako smo ga zvali, bio je arbitar svega u Kragujevcu – mode, muzike, imao je sve ploče, izgledao kao Brajan Džouns bukvalno – a igrao je polutku, mislim osmicu i bio dobar strelac, imao je i jedan čudan dribling, kao da se sapleo preko lopte, što je uvek palilo, niko nije mogao da ga pročita, dakle neviđen talenat.

- Moram da ti ispričam jednu priču vezanu za Radnički iz Kragujevca. Moj otac je u svom shvatanju pravednosti i vaspitanja, insistirao da me odvede na po jednu utakmicu Partizana i Crvene Zvezde, pa da ja sam rešim za koga ću da navijam – jer sam sa sedam godina već morao da znam za koga navijam, takav je bio red. Znajući da ja već simpatišem Partizan, od onog momenta kad sam shvatio da je on sam zvezdaš, pažljivo je birao prvu veliku utakmicu na koju će me odvesti, da se ja ne razočaram i da moji pobede, pa je odabrao utakmicu Partizan – Radnički iz Kragujevca, koji je te godine tek ušao u Prvu ligu SFRJ. Međutim, umesto sigurne pobede Partizana, na opšte iznenađenje, ta utakmica se završila istorijskim trijumfom autsajdera Radničkog iz Kragujevca od 1:4, posle virtuozne igre. Meni je bilo teško, ali tog dana sam – naravno – definitivno postao verni navijač Partizana. Sećam se da smo se nekako na tribinama našli u sred grupice navijača Radničkog, koji su prvo bili vrlo tihi, a onda nisu znali šta će od sreće, pa su počeli i da skaču kako su padali golovi, dok je moj otac propadao u zemlju od muke, na kraju mi se izvinjavajući što me je tu doveo, ne shvatajući da je uradio pravu stvar za mene.

Pa ja sam bio na toj utakmici! To je bilo 1969, bio sam na stadionu! Moguće onda da smo sedeli negde blizu, pošto nas iz Kragujevca nije bilo puno.

- Eto, svašta.

To je bila fenomenalna utakmica. Radnički, u toj svojoj prvoligaškoj odiseji, nikad nije odigrao tako dobar meč, a golove su postigli Stojović dva, Žabarac, i legendarni Sava Paunović, jedan od najboljih napadača u našem fudbalu svih vremena, koji je posle prešao baš u Partizan, a za Partizan je taj jedan dao čuveni Vladica Kovačević.

- Savršeno se sećaš i ti. Toliko je dobar fudbal igran te večeri, da je posle izvesnog vremena, i meni bilo jasno da je Radnički nadahnutiji, kao što se kasnije često dešavalo klubovima iz srpske unutrašnjosti da igraju neki divan fudbal, kad to niko ne očekuje.

Ma da, Napredak iz Kruševca, Radnički iz Niša, to su bili klubovi sa sjajnim generacijama. Fudbal je bio promocija grada, ali smo u Kragujevcu imali i jak bokserski klub Radnički, koji je bio šampion Jugoslavije. Među fudbalerima i ostalim sportistima si imao kosmopolite, koji su uvek donosili nešto novo u svoju sredinu – preko sporta i svojih fabrika, Kragujevac se u Jugoslaviji afirmisao kao jedan veoma važan grad u to vreme. Fudbalski klub je imao specijalne veze sa Dinamom iz Zagreba, pa je i kroz to provejavao neki duh, ne samo jugoslovenstva, već i jedna širina koja je omogućavala ljudima da shvate da postoji neki veliki svet.

- Mislim da je jako važno napomenuti da je u tom trenutku taj kosmopolitski duh u stvari norma koja preovlađuje u društvu.

Jeste, naravno, jako je važno za tu generaciju reći da smo mi nekako svi bili okrenuti prema svetu, što je različito od današnjeg vremena. Želeli smo da što više stvari iz sveta nekako preuzmemo i unesemo u našu sredinu, da se merimo sa svetom – počevši od toga kako smo se oblačili i kako smo se ponašali. U nekom trenutku je očigledno došlo do preokreta, kad smo počeli da se zatvaramo, ali ovaj period adolescencije i studiranja pamtim upravo po tome što je tad cela zemlja bila okrenuta svetu, sa željom da se što više otvori i što više toga preuzme iz sveta i primeni kod nas.

- U sklopu toga, kako su ploče rokenrol muzike počele da dolaze?

U mom slučaju, tako što smo naručivali iz inostrantsva, tako što bi zapakovali pare, i to dinare, u koverat i poslali distributeru, kakav je Cob Records, pa bi nam posle stigle na kuću. To baš nije bilo sasvim po zakonu, bio je prekršaj, pa smo se malo mi dovijali da pošaljemo, a malo pošta da presretne takve koverte, te se dešavalo da ostaneš bez svoje porudžbine. Sticajem porodičnih okolnosti, ja sam bio pretplaćen od 1965 do 1967 na New Musical Express, uticajnu englesku muzičku novinu, a jedan tip čija je tetka živela u Engleskoj dobijao je časopis Disc And Music Echo, koji ga ništa nije zanimao, pa ga je prodavao, a ja sam kupovao – e taj časopis je bio jako važan, jer si samo tu imao fotografije u boji, koje sam onda isecao i lepio na zidove kod mene u sobi.
Rokenrol je bio jednostavno važan kao nešto novo, što dolazi sa strane i uspostavlja neki novi senzibilitet kod nas. Tada se desila i ta čuvena 1968 godina, pa se desio Če Gevara, sve je to nekako jako uticalo na moju generaciju, u tom svetu smo se nekako oformili.

- To je divno, ali ne znam koliko je lako objasniti nekom ko sad odrasta i ima isti problem – da se pronađe. Danas je sve nekako naizgled dostupnije, a zapravo nije. Međutim glavna razlika jeste da je u to vreme, koje opisuješ, važnu ulogu imala mašta. Danas prosto ništa ne možeš sam da obradiš i daš mu neki svoj smisao, sve je već pripremljeno za laku i brzu upotrebu, a u to vreme si prosto morao da izmaštaš kako ti ljudi čiju muziku slušaš izgledaju i ponašaju se, jer nisi imao gde da ih vidiš, pa si tako, nekako usput, gradio i sebe. Oni koji su bili maštovitiji, u stvari su dalje dogurali. Sad kao da za to više nema mesta.

Dabome, ti si ono zrnce informacije koje dođe do tebe, morao da nadogradiš, da ga dopuniš svojom maštom i angažmanom, da dogradiš – i to je važno sociopsihološki. Jedan naš uvaženi psiholog je napisao da „svaka nova generacija ima jedan zadatak – a to je da donese nešto novo u svoju sredinu“. Ta neka novost koju je moja generacija donela, rokerski pogled na svet sa svim vrednostima koje je on doneo sa sobom, to je bila neka naša misija, i zadatak kog smo, eto, uspešno odradili i preneli u našu sredinu. To je ista priča, kao što je moj otac, tamo negde pred Drugi svetski rat, rešio da postane član komunističkog pokreta, prihvatajući te ideje… Šezdesetih godina, to je bila moja verzija tog istog napora.

- Koliko je tome pogodovala tradicija odmetništva koja postoji i u rokenrolu, ali i kod nas?

Jednom sam citirao našeg čuvenog pisca naučne fantastike, Zorana Živkovića, koji je rekao da „leteći tanjir ne sleće u Lajkovac“. U tom smislu, ne bih povezivao našu hajdučku mitologiju sa outlaw mitologijom koju susrećemo u rokenrolu. Inače, imao su privililegiju da sam odrastao u komšiluku jednog od legendarnih srpskih hajduka, o kome su pisale i novine – on se zvao Grigor Podgorski.Taj čovek – koga su svi znali kao Grigora, tako ga je moja baba zvala – e on nikad nije priznao da je on ta osoba, za nas se predstavljao kao naš obični komšija. A imao je neverovatnu životnu priču, učestvovao je u Oktobarskoj revoluciji, išao je do Vladivostoka, prelazio u Japan, na kraju je primao sovjetsku penziju. Međutim, u tom selu, gde se to sve dešavalo, on se samo pojavio jednog dana, niko nije znao ko je, oženio se i tu živeo. Ja sam ga znao lično, tog jednog od poslednjih srpskih hajduka…

- U tvojoj knjizi „Električna zastava“, meni je jedan od najuzbudljivijih delova ono kad se usput upuštaš u opisivanje kako su neki veliki bendovi doživljavani i tumačeni na neki naš način. Recimo Led Zeppelin…

Led Zeppelin su se – kao imidž – tako brzo raširili svuda po Srbiji, da si u jednom trenutku mogao da sretneš Džimija Pejdža i Roberta Planta na kragujevačkoj pijaci ili u nekom selu. Ta kosa, taj stav tela, to se strašno primilo – bilo je puno Pejdža i Planta po celoj Srbiji.

- Drugim rečima, kad su se pojavili Bregović i Bebek, to je bilo već viđeno.

Već viđeno, i te kako. Oni su se samo nadovezali na to što je već postojalo. Kao što danas ima nekih drugih čiji se izgled jednako skida. To je jako važan proces usvajanja, a oblačenje je u tom trenutku bilo bitno, donosilo je neku vrstu uniforme u koju si uvek mogao da se uvučeš.

- Što je bitno kao i duga kosa..

Kao i duga kosa, apsolutno

- Sećaš se novinskih tekstova o tome kako ispravni momci tog doba jure hipike da ih ošišaju?

Da, i to je bilo u Dubrovniku! Od svih mesta! Meni se nije tako nešto desilo, ali sam imao jednu drugu epizodu sa dugom kosom koju pamtim i dan danas: to je bila 1969 ili 1970, moje društvo i ja smo zakasnili da uđemo na utakmicu Radničkog u Kragujevcu, u avgustu, na početku fudbalske sezone, a tek smo se vratili sa mora i svi smo imali jako duge kose. Mi smo nešto prolazili ispred punih tribina i dole tražili mesto, kad su odjednom cele tribine ustale i počele da nas gađaju, da viču „ua četnici, ua četnici“. Možeš da zamisliš?

- A ti partizansko dete?

To je bio sinonim u Srbiji za nekog ko ima dugu kosu – četnik. Kosa je bila simbol četništva, takvo je vreme bilo. Mada su ti isti koji su nam tad to vikali, verovatno posle glasali za SPO, kad je došao trenutak.

- Verovatno postoji neka relacija Kragujevac – Beograd, to je sat vremena vožnje. Kako si ga ti doživeo u to vreme, pre i kad si došao da studiraš?

Bilo je ljudi koji su išli u Beograd na Gitarijade, ja sam bio još gimnazijalac. A za prvi FEST sam kupio sve karte, jer sam slučajno srećno naišao kad nije bilo gužve na blagajne Doma sindikata, nešto kasno, kad sam se vraćao sa fakulteta. Sećam se da je karta bila sa kuponima od 5 do 10, jer si posle projekcije mogao da ubaciš svoju ocenu koju ti odabreš, u jednu kutiju. Meni je najbolji film bio „M.A.S.H.“, koji je doneo jedan potpuno novi humor – tog crnog, satiričnog humora do tad nije bilo kod nas uopšte, to je bilo malo šokantno. Projekcije su bile prepune, a od drugog FEST-a bilo je nemoguće naći karte, naročito za posebne projekcije u maloj sali Doma sindikata i ponoćne projekcije u Domu omladine. Potpuno neverovatne gužve. Moji drugovi iz Kragujevca su dolazili na nedelju dana da gledaju sve filmove koje su mogli, a onaj katalog sa programom i opisima filmova je bio relikvija, čuvao se kao Biblija, gledao, čitao, jer su nam to bili jedini podaci o svemu tome. Mi smo bili toliko pasionirani konzumenti, da sam ja znao poimence sve bitne američke filmske epizodiste, a da u to vreme naravno nismo imali nikakav internet – samo na osnovu špica i pamćenja imena sa njih, ja sam uspevao da shvatim ko je ko i šta igra, i da pratim karijere. I bilo mi je stvarno jako jako važno da znam ko se od njih kako zove i u kom je filmu igrao.

- I to jeste jako važno, jer te uči da porediš stvari. Čim počneš da porediš stvari sam, počneš i da razmišljaš o njima, uspostavljaš neki stav, i onda je jedan korak od kritičkog mišljenja. Recimo, gledanje omota ploča i poređenje…

Mi smo morali tako, to pasionirano praćenje fimskih špica bio je samo jedan deo razumevanja sveta. Omoti ploča su to isto – gledaš prvo ko ga je pravio, pa se setiš šta je on sve radio, onda ko šta svira, ko gostuje, ko je producent, ko je snimatelj, i sve to držiš u glavi. I tako postaneš poznavalac. Omoti Rodžera Dina su bili čuveni, kao omoti kuće Vertigo, pa Moše Braka – svi su oni donosili jednu novu estetiku, koju smo mi proučavali. Tako je jaka bila potreba da se uključiš u tokove sveta koji je bio vrlo dinamičan i kretao se stalno napred. Nekako verujem da je šezdesetih godina postojala neka šansa da stvari krenu u nekom pozitivnom pravcu, za ceo svet.

- Sad kad pogledamo unazad, meni se čini da je to bilo mnogo više od puke šanse i da se mnogo toga kroz popularnu kulturu pretvorilo u opštu vrednost. Šta više, prilično sam siguran da se kroz tadašnju muziku,fimove, stripove, naučnu fantastiku, modu, oslobodila jedna nova energija, kroz koju su se pojavili i prvi put do javnosti probili na svima prihvatljiv način razni novi životni stilovi i norme. Sve manjine su polako našle svoj glas, i polako postale vidljive, sve do danas – a u ono vreme su sve teme koje su podrazumevale da si po nekom kriterijumu bio „drugačiji“, mogle da postoje samo kao deo dubokog podzemlja. Mislim da postoji razlog zašto je to tako i zašto je taj period šezdesetih i sedamdesetih upamćen kao zlatno doba u pop kulturi – naime, postojao je jedan konsenzus koji se širio društvom, da dotadašnji životni modeli više ne funkcionišu, a oni novi su se isprobavali kroz dela koja pripadaju popularnoj kulturi. Danas su sve te oblasti koje su nekad bile „drugačije“ postale prihvaćene, a prihvatanje drugačijeg je jedno od temeljnih društvenih shvatanja. U to vreme, to još nije bilo tako, ni izbliza, te je to velika pobeda rokenrol generacije, koja je bila motor u tom isprobavanju i nametanju novih, humanijih društvenih vrednosti.

To je sigurno tačno, jer je i sam rokenrol bio deo jedne velike kontrakulture, o čemu svedoče brojne knjige. Mi smo to u tadašnjoj Jugoslaviji jasno osećali. Doduše, od količine osvojene slobode kojom su pojedinci počeli da raspolažu, očigledno su se neki moćnici uplašili, pa su se kasnije potrudili da imperija uzvrati udarac. Danas je poredak stvari opet – kao što je bio nekad – predvidljiv. Mada se nama čini da je nepredvidljiv, današnji svet je veoma krut, sa jakom subordinacijom, podređenošću jednih i nadređenošću nekih drugih.

- Tvoj dolazak u Beograd, sigurno je bio avantura? Kakav je bio tvoj doživljaj tog grada sedamdesetih, tad je on u punom naletu otvaranja i kosmopolitizma?

Jeste, senzacionalno je koliko je bio otvoren: u gradu je radilo pedesetak bioskopa, desetak pozorišta, razne galerije… a i ja sam bio veoma otvoren i zainteresovan za sve to – meni je to bilo kao neka neverovatno bogata trpeza sa koje mogu da uzmem sve što mi se dopada. U Kinoteci ili Dvorani Kulturnog Centra mogao si da gledaš filmove u nekim ciklusima, retrospektive recimo Roberta Oldriča, pozorište sam jako voleo i redovno posećivao, naročito Atelje 212, koji je eksplodirao sa dramama Dušana Kovačevića. Potom fudbalske i posebno košarkaške utakmice, jer je Zvezda tad imala fenomenalan košarkaški tim: Kapičić, Slavnić, Simonović, Vučinić, Sarjanović. Tu sam prisustvovao onoj čuvenoj tuči u Hali Sportova, kad su igrali protiv Injisa, u to vreme strašan italijanski tim, za koji je igrao i neki Amerikanac, belac, što je bilo nečuveno – došlo je do jednog od najvećih sportskih incidenata na terenu koje sam ikad video. Ja sam kompletne tri sezone tog tima Zvezde odgledao, bili su neverovatno dobri.

- Gde su tu studije psihologije, zbog kojih si došao? Koliko su ti one pomogle da izgradiš svoje kasnije stavove?

Ne znam, prilično sam nespreman ušao na te studije – posle gimnazije nisam imao nikakvu želju, koja bi mi govorila da želim li ovo ili ono, nisam znao šta ću sa sobom. Moja majka me nagovarala da studiram prava, jer moj otac je bio pravnik, pa da otvorimo advokatsku kancelariju i pare zaradimo, ali to meni nije bilo blisko. Studije psihologije su bile, onako, zanimljive već i zbog toga što na njih nije bilo lako ući. Prijemni ispit je tada trajao četiri dana, i radio se u Sali Heroja na Filološkom Fakultetu: prvo pišeš rad na temu „zašto sam odabrao psihologiju“, onda polažeš test inteligencije, pa polažeš strani jezik, i konačno polažeš test znanja. Pravo da ti kažem, nisam mnogo očekivao od toga, pa se nisam ni interesovao, te je moja keva išla za Beograd da vidi rezultate mog prijemnog, na kojima je ispalo da sam jako dobro rangiran, među prvih deset, od šezdeset primljenih.
Međutim, meni su studije odmah bile razočaranje – sreo sam se sa nekom grupom ljudi koja mi je bila potpuno strana, ljudi koji su bili budući naučnici, ozbiljni i posvećeni. Nisam se tu snalazio. Imao sam svoju ekipu iz Kragujevca koja je studirala druge stvari, ali sam po prirodi usamljenik, pa mi ništa nije bilo teško da sam odem u pozorište, u bioskop ili na utakmicu. Valjda sam jedinac, pa mi to od malena nije bio problem. Bio sam uvek upućen sam na sebe i svoja lična istraživanja.

- I do kakvih ličnih otkrića su te rane godine u Beogradu dovele?

Tad sam se našao u sred nekih političkih dešavanja o kojima nisam uopšte imao nikakvu predstavu, niti sam ih u prvi mah razumevao. Naime 1971 i 1972 trajala su previranja na Univerzitetu u Beogradu, posle kojih su mnogi profesori smenjeni… imao sam priliku da gledam i slušam govore Vlade Milanovića – Vlade Revolucije – u Kapetan Mišinom zdanju gde smo se kao studenti zabarikadirali, jer smo svi bili u štrajku. Bili su tu razni ljudi, neki kažu da je mladi Đinđić bio tada tu, ja se toga ne sećam, ali se sećam da je odjednom došao neki čovek iz Zagreba, koji je držao jako zapaljive govore, čovek koji je studirao pozorišnu režiju i filozofiju, ne znam otkud on, navodno su tu bili već neki studenti iz Zagreba. Onda je sjajne govore imao pre svega Ljubiša Ristić, Bora Kuzmanović je bio vrlo eksponiran, jer se kao sekretar partijske organizacije na fakultetu pridružio studentima… i to smo sve mi slušali u tom dvorištu, ja sam bio tu svaki dan! Roditelji su me upozoravali, tetke su me upozoravale da bi mogli da me uhapse, ali to se nekako završilo bez takvih potresa… u to vreme je na Festu prikazan film „O jagodama i krvi“, koji se bavi istom problematikom studentske pobune i okršajem na fakultetu, sa jako sličnim situacijama, pa smo odjednom shvatili da smo, takvi kakvi smo, mi stvarno deo sveta.

- Samo studiranje psihologije mora biti da je donelo neko novo lično saznanje?

Moj omiljeni predmet je bila socijalna psihologija. Ona se bavi odnosom pojedinca i društva. Za to sam imao talenta, bio sam kod profesora Nikole Rota, Bora Kuzmanović je bio asistent, i – da sam ikad uzeo da se bavim ozbiljno naukom – mislim da sam u toj oblasti možda mogao nešto sam da kažem. Klinička psihologija me je zanimala, a Josip Berger je bio naprosto fascinantna ličnost koja me je kasnije usmerila kuda treba u toj oblasti.
Posle studija sam kratko vreme predavao u školi psihologiju i vrlo brzo shvatio da me pozicija predavača uopšte ne zanima, za to nemam talenat. I tako, tražeći posao, jednog dana sam kupio Večernje novosti – koje inače nikad ne kupujem – a u njima je bio konkurs za muzičkog saradnika na Radiju Studio B. I ja se prijavim, oni me pozovu. Za razliku od raznih bolnica koje sam obilazio u potrazi za mestom u struci, gde su te primali reda radi i tretirali maltene kao stoku, ovde je sve bilo gala. Mnogo ljudi je došlo, svima su nam persirali, doneli koka kolu, onda je i stav ljudi iz konkursne komisije Studija B bio pun poštovanja za nas, od Dragog Jelića, tada čuvenog voditelja, do Slobe Konjovića, muzičkog urednika… oni su tu popričali sa mnom, Sloba me je pitao o grupi Steely Dan, uživanje od razgovora. Kad sam otišao kući, prošlo je malo vremena i odjednom dobijem istog dana pismo da sam primljen i na Studio B i u kliniku Centralnog zatvora. Nisam znao šta da radim, i u dogovoru sa porodicom, a bogami i sa sobom, rešim da se zaposlim kao psiholog, dok u dogovoru sa Studijom B počnem da radim honorarno, preko vikenda i neke popodnevne smene. Nisam o tome do sad pričao, ali sam ja i ranije imao ideju da bih mogao da postanem novinar – sećam se da sam u to vreme konkurisao i za Tanjug, čak su me i zvali, slao sam im neka dokumenta, ali ne znam više šta je bilo sa tim.

- Kako si došao na ideju za autorsku radijsku muzičku emisiju? To je tad bilo neuobičajeno, na Studiju B je samo Sloba Konjović imao tako nešto… A ti si, kao stidljiva osoba, odjednom morao da govoriš uživo i najavljuješ pesme…

Moj otac je uvek imao radio, u ono vreme kad ga niko nije imao, slušali smo ga intenzivno, od „Vesele večeri“ do emisije Nikole Karaklajića, preko koje sam prvi put čuo šta je to rokenrol. Uvek sam voleo radio. I jednom je Konjović nama na Studiju B, godine 1985, rekao da bi razmislio o pokretanju nove emisije, ako neko ima ideju. U to vreme je strana muzička štampa upravo pisala o novom američkom roku kao pokretu, Alan Džouns je u Melody Makeru već napravio jedan mini vodič kroz tu scenu, po abecedi…meni je to bilo zanimljivo, jer sam u tome video povratak onim izvornim principima rokenrola, koje sam i sam poznavao, pa sam predložio to kao temu za emisiju. Tada se nešto čudno dešavalo u muzici, to je vreme novog romantizma, elektro popa, bendovi kao što su Kajagoogoo i Duran Duran, dakle nešto meni naporno i neprijatno za slušanje… Napišem ja pismo Konjoviću, šteta što ga više nemam, u kome je izložen ceo koncept emisije“Tajanstveni voz“ – to je bio uvod u jednu tada novu radijsku estetiku. Tu sam sročio kako ja nemam tu govornu kulturu i akcente, ali da je baš važno ovo drugo, da govorim na svoj način, koji boji celu priču o toj muzici jednim ličnim pečatom. I on to prepozna, i pusti me da uradim ciklus od 12 emisija, pa da vidimo šta će biti dalje.
E sad, u to vreme sam bio jako stidljiv, zatvoren čovek, meni je rokenrol služio kao neki način komuniciranja sa svetom, njegov jezik me je nekako oslobađao. Ponekad sam bio još pre toga u prilici da glumim gosta u emisiji „Igla naša, ploča vaša“, kod Ljerke Draženović, koja je bila sjajna voditeljka, pa je umela da napravi atmosferu i da te uvede u neki fini, relaksirani fazon – ali sad sam se našao sam u studiju, pa sam počeo da mucam, da se mučim sam sa sobom i rečenicama, imao sam tremu pre emisije i napade posle emisije, preispitivao sam šta sam sve morao bolje da kažem. Međutim, ta emisija je eksplodirala u popularnosti!

- Pošto sam bio sa druge strane i slušao od prve emisije, mogu ti reći da je sve to bilo prilično iznenađenje u jednom Beogradu u kome se nije više toliko stvari dešavalo, koliko se nekad obećavalo. Slučajno sam se našao pored radiju u momentu u kom kreće kao prva numera „Add It Up“ Violent Femmesa, za koju sam do tad bio potpuno siguran da niko nikad neće smeti da je pusti na radio stanici kod nas. I od tog trenutka sam počeo da zapisujem svaku pesmu koju si pustio. Najave su ti bile jednako nervozne kao i muzika koju si donosio, videlo se da je u pitanju neka muka da se nešto izrazi, pa je sve izgledalo kao da drugačije ne može ni biti, nekako kao sudbinski susret.

To je lepo, valjda je tako. A sećam se i da si me zvao u emisiju, sećam se tog razgovora kad si mi najavio da će u Studentu izaći veliki tekst posvećen novom američkom roku.

- Jeste, pozvao sam te da ti najavim da će izaći moj prvi muzički tekst u životu. On je inače nastao tako što sam se ogorčio što ti je emisija prekinuta posle prvih dvanaest izdanja, niko nije znao da li će se nastaviti, a ja sam hteo da napišem negde kako postoji cela jedna nova, velika i važna scena, koju nam je tvoja emisija prvi put osvetlila. I nisam planirao da pišem o muzici više posle toga. Vrlo sam ubeđeno studirao psihologiju.

Mene su inače ljudi zvali u emisiju, ali tog tvog poziva kojim je najavljen tekst – vodič, kroz te nove bendove, jako se dobro sećam, kao što se sećam i kad me je pozvao Konjović, kao muzički urednik, da mi kaže da je kolegijum Studija B na nekom sastanku konstatovao da je u pitanju fantastična emisija, sa potpuno novim pristupom prezentaciji rok muzike na našem radiju. Naravno da me je to sve ohrabrilo, kao i kad je Dragan Kremer u NON-u, dao najvišu ocenu mojoj emisiji. Tad sam polako počeo da razmišljam da možda ipak radim nešto dobro.

- Naravno, u to vreme nisi nigde mogao da čuješ najveći broj tih bendova koje si ti puštao, a iz današnje perspektive je jasno da su činili samo srce alternativne rok kulture u nastajanju.

Tu sam puštao mnoge bendove za koje danas znamo da su veliki sastavi tog doba, Violent Femmes, Husker Du, The Replacements, i drugi, mnogo toga sam tu prvi put predstavio, u trenutku kad je cela ta muzička oblast tek bila otkrivana širom sveta, ne samo kod nas.

- Kad smo malo kasnije počeli da izdajemo Ritam i pišemo o tim imenima, kao i drugim veličinama alternativne rok scene, već je postojalo pitanje „a zašto Žikica ne napiše nešto“? Sećam se da je neko snimao na posebnu kasetu samo tvoje najave, jer su mu bile toliko zanimljive, postojao je očigledan literarni doživljaj u samom načinu na koji si najavljivao muziku.

Robert Nemeček i ti ste bili glavni ljudi za moj početak pisanja, nagovarali ste me dugo, dok nisam počeo da pišem kratke recenzije za Pop Rock, i potom duže autorske tekstove za Ritam, što je bilo veoma lepo prihvaćeno. Inače, ne znam da li deliš moje mišljenje, ali čini mi se da su bili upadljivo lepo prihvaćeni i u Vojvodini, Hrvatskoj i Sloveniji, pored, naravno, Beograda… a unutrašnjost Srbije ništa.

- Tačno tako se i Ritam prodavao, po pomenutim krajevima bolje, jer su naprosto urbanizovaniji, a tek posle je stigao i drugde. Sećam se da sam u to vreme proučavao podatke o prodaji po malim mestima i nisam mogao da verujem da je u Šibeniku stalno bilo prodato 40 primeraka nečega što ipak nije bila muzička novina sa lepim slikama u koloru. Uopšte, u malim mestima u Hrvatskoj i Vojvodini postojale su očigledne enklave rokerske kulture. Mene su inače jednom u Zagrebu, pola u šali pitali „da li je Žikica Simić stvarna ličnost ili je to redakcijski pseudonim“? Toliko su tvoji tekstovi bili doživljeni kao programske prirode…

Nedavno mi je Uroš Stojanović rekao da su i oni na FDU, ovde u Beogradu, mislili da je to neki pseudonim, da takav čovek ne postoji.

- Ali bilo je još par slučajeva, bar u redakciji „Ritma“, nekih veterana koji su prepoznali taj novi duh alternativne kulture i novu rok estetiku – pre svega Jurica Šiftar u Zagrebu, i Marijan Ogrinc u Ljubljani – tako da nisi bio usamljena pojava na širem planu. Vas je kao spisatelje pronašlo mesto koga u prethodnom poretku rok kritike nije bilo za jedan takav, ličan pristup pisanju o rokenrolu.
Pisanje je jako zanimljiva stvar u mom slučaju, jer čovek koji piše te tekstove se jako razlikuje od mene koji ovde sedim i pričam. Počnem da se služim nekim drugačijim rečnikom, služim se rečima koje mi u svakodnevnom životu ne padaju na pamet. Kad sednem pred kompjuter, nekad pisaću mašinu, kao da se prebacim u drugi svet, i odjednom krene jedna gomila asocijacija na sve ono što sam pokupio kroz svoje avanture u popularnoj kulturi, od filma preko knjiga do muzike, zahvaljujući kojoj nekako sve pokušavam da uobličim u tekst. Pisanje za mene predstavlja put u unutrašnji svet, što i dobar rokenrol treba da ti omogući. Ako nema putovanja, nema ni muzike.
Nemam neku ideju, ali sad kad sam dobio nagradu „Tanja Petrović“, morao sam da razmislim šta je meni tu stvarno važno – pa meni je stvarno važno da moji tekstovi imaju emociju, koja je slična emocijama koju donose rok pesme. I to je nekako uvek bio moj cilj. Muziku inače vrednujem po tome koliko je ona u stanju da pokrene neke unutrašnje procese u meni, svet asocijacija i ideja, uspomena i sećanja, samo takva muzika me privlači.

- Dobar rokenrol tekst je važan koliko i dobra rokenrol pesma.

Naravno. Džef Tvidi je jednom rekao da je uvek više voleo tekstove Lestera Bengsa u grupi The Clash, nego njihovu muziku.

- Na stranu pisanje o njoj, ali kakvo je mesto savremene popularne kulture u svetu?

Danas je popularna kultura oblast koja ipak, još uvek dopušta svakoj individui da se nekako iskaže, da formuliše svoje potrebe na javnoj sceni, na jedan način oslobođen tog velikog socijalnog pritiska kome smo svi izloženi. U toj oblasti možeš da voliš koga hoćeš – Korta Maltezea, Rolingstounse, Džona Forda – i to je neki tvoj svet koji ti svakodnevno proživljavaš. Mimo tog pritiska pod kojim se svi krećemo, ovo je neka vrsta azila, koji ti omogućava da se oslobodiš ovog sveta krutih pravila u kome smo svi stisnuti, u kome nam se stalno nameću nečije predrasude, nečiji tuđi stavovi, nečije glupe ideje.

- Od čega se uvek sastoji društveni status quo…

Da, a popularna kultura ti i dalje daje priliku da budeš svoj, makar na tom mikro planu, da osetiš samog sebe kao autentičnu ličnost, i da ipak dokažeš da nisi samo šrafčić u nekom ogromnom mehanizmu koji radi kako neko drugi odredi.
Sad sam slušao jedan bluz album i tamo čovek lepo kaže – bluz ti omogućava da se osetiš kao da imaš milion dolara, a nemaš ništa. E, to ti je otprilike i suština popularne kulture.
Kao što neko reče: ona ti omogućava da se vratiš kući. Svi smo u nekom trenutku morali da odemo od kuće, a kroz rok pesme i film, mi joj se vraćamo. To je svakodnevna priča o izgubljenom raju, o mestu gde možemo opet da se osećamo toplo i fino kao u svom domu.

- Drugim rečima, i tvoj rad je neka vrsta stalne potrage za izgubljenim rajem.

Celo moje delovanje u toj oblasti može se smatrati pokušajem da se nađe taj izgubljeni put kojim se možeš vratiti kući. Imaš onu pesmu Stiva Vinvuda „Can’t Find My Way Home“ („Ne mogu da nađem svoj put kući“), u kojoj čovek lepo kaže: „nisam uradio ništa pogrešno, a ipak ne mogu da nađem svoj put kući“.

Dragan Ambrozić

Share

No comments yet